Een échte prikkelende Lenteprikkel op dinsdag 18 april in Theater de Bussel in Oosterhout! Vanaf het moment dat de gasten binnenkwamen op het Prikkelplein, het zaalprogramma tot en met de afsluitende borrel. De topcatering met gerechten van over de hele wereld zorgde voor een festivalsfeer, de aanwezige partners zetten de bezoekers aan het denken en de keynotes van Klaas Knot, Timo Hoogeboom en het ondernemerspanel zorgden voor genoeg stof tot napraten. Met een gemiddeld rapportcijfer van 8,3 was het een zeer geslaagde editie.
Klik hier voor de foto's en video's“Leiderschap tonen, dat is ook een impopulaire boodschap laten horen als je dat nodig vindt,” zei DNB-president Klaas Knot. Na de positieve mededeling dat het heel goed gaat met de Nederlandse economie, en met de Brabantse en Zeeuwse economie zelfs nog beter, prikkelde hij een zaal vol ondernemers met de boodschap dat ook Brabantse en Zeeuwse werkgevers de lonen best kunnen verhogen. Overigens niet met de percentages die de vakbonden noemen maar wel met een stevige 7-8%. Knot liet zien de hoge inflatie weliswaar gepaard gaat met hogere lonen, maar dat de bedrijfswinsten nog sterker gestegen zijn, met een hoger percentage dan de looninflatie. “Bij een loon-prijsspiraal zouden de winstmarges krimpen. We zien het tegendeel gebeuren.”
Het zorgde voor geroezemoes in de zaal, wat ook voorzitter Eric van Schagen niet ontging. “Het is een prikkelend verhaal van meneer Knot”. Maar Van Schagen vindt een nuancering op zijn plaats. “Gemiddeld zien we inderdaad hoge winsten, maar er zijn ook bedrijven en sectoren die echt stevige jaren tegemoet gaan”, voorspelde hij. “Voor hen ziet het plaatje er in de nabije toekomst echt anders uit.”
“Niet meegaan met loonstijgingen is desalniettemin ook voor hen, mede door het grote personeelstekort, geen optie. Het zal wel moeten, anders kom je al helemaal niet meer aan mensen. Dat vraagt dus om veel creatief ondernemerschap. Markten vinden waar je je producten beter kwijt kunt, maar ook durven te stoppen waar het niet meer gaat.”
HAK-CEO Timo Hoogeboom wist het publiek te boeien met het verhaal waarom de conservenproducent in 2027 volledig wil zijn overgestapt op biologische teelt voor alle groenten en peulvruchten uit Nederland. “Hoe we dat precies gaan doen, weet ik ook nog niet. Maar we gaan er wel naar toe en we hebben de eerste stappen in die richting al gezet. Daarvoor is samenwerking nodig in de hele keten.” Maar ook vanuit werkgeversperspectief is het van belang. “Jonge, ambitieuze mensen willen werken bij een bedrijf waar ze zingeving hebben.”
Ondernemerspanel
Het programma werd afgesloten met een ondernemerspanel met Lars van der Wijst van Cloudpillo, Kristel Groenenboom, Container Service C. Groenenboom en Jos Hugense van Meatless. Zij gaven ieder vanuit hun eigen perspectief en ervaring hun mening over leiderschap en ondernemerschap, wat zorgde voor herkenning en af en toe een flinke lach.
Klik hier voor de foto's en video's