De stikstof situatie in Brabant houdt de gemoederen bezig. In 2019 zette de Raad van State het Nederlandse stikstofbeleid stop door de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) ongeldig te verklaren. Hierdoor kwamen veel bouwprojecten stil te liggen.
Vijf jaar later is er nog steeds geen nieuwe vergunningsaanpak en blijft de stikstofimpasse bestaan. Grote bouwprojecten voor wegenbouw, nieuwe fabrieken en woningbouw zijn nu niet meer mogelijk, behalve de projecten die vóór 2019 vergund zijn.
Dit heeft grote maatschappelijke gevolgen en beïnvloedt ons vestigingsklimaat. Onze verbazing over deze situatie leidde tot het boek ‘Stikstof, weg uit de impasse’. Ook kunnen we je adviseren over de actualiteit in relatie tot jouw bedrijf. geïnteresseerd? Je kunt vrijblijvend een kop koffie komen drinken.
Daarin benadrukken we dat deskundige kennis cruciaal is voor een oplossing. Helaas vertrouwt de politiek nog niet op deze deskundigheid.
Neem dan contact op met Jan van Mourik, belangenbehartiger milieu en duurzaamheid, via mourik@vnoncwbrabantzeeland.nl of 06 – 25 05 15 09.
Er zijn twee stikstof soorten die bijdragen aan de stikstofdeken in Nederland: stikstofdioxide en ammoniak.
Stikstofdioxide komt vrij bij de verbranding van fossiele brandstoffen en verspreidt zich over grote afstanden.
Ammoniak komt vrij in de veeteelt, vooral wanneer mest in stallen samenkomt, en slaat voornamelijk lokaal neer. Beide dragen bij aan de stikstofneerslag (depositie), die schadelijk is voor de natuur.
De uitspraak van de Raad van State in 2019 riep op tot vermindering van stikstofneerslag. Helaas worden enkele belangrijke punten over het hoofd gezien:
Maar wat zijn nou de grootste problemen in de stikstofproblematiek? Een aantal van die problemen behandelen we met een antwoord op concrete verhalen.
Meer ruimte voor industrie, woningbouw en verkeer. Iets meer beweegruimte is genoeg om de huidige impasse te doorbreken.
Strengere regelgeving belemmert vergunningstrajecten. Dat gaat samen met kosten die stijgen en zaken die aangepast moeten worden of beperkt worden. Vooral projecten in Natura-2000 gebieden hebben extra uitdagingen.
Brabant voegt daar sinds een aantal jaar een verbod op extern salderen van stikstofrechten aan toe. Dat belemmert extra op een toch al restrictief vergunningsbeleid. Dit betekent dat bouwprojecten opnieuw een natuurvergunning moeten aanvragen, wat de vergunningstrajecten aanzienlijk vertraagt en compliceert (Omroep Brabant).
Momenteel komen zowel politiek als ambtenarij niet met oplossingen. Beide partijen houden elkaar in de houdgreep waardoor er geen beweging is, terwijl de discussie vaak niet meer over de inhoud gaat.
Via VNO-NCW hebben we de urgente noodzaak aangekaart voor ontwikkelruimte voor woningen, bedrijven en infrastructuur. Deze ruimte ontbreekt momenteel, waardoor nieuwbouw wordt geremd, zelfs voor milieutechnische innovaties. Daarom spreken we van een stikstofimpasse en dringen we bij de regering aan op snelle actie.
Blijf op de hoogte van wet- en regelgeving: Zorg ervoor dat je volledig op de hoogte bent van de huidige en toekomstige regelgeving met betrekking tot stikstofuitstoot. Dit omvat nationale wetgeving en regionale voorschriften specifiek voor Brabant.
Als je een vergunning wil aanvragen, bereid je dan goed voor. Denk aan het meten van je stikstofuitstoot en identificeer de grootste bronnen.
Veel bouwprojecten zijn vertraagd of stilgelegd vanwege de zeer strenge stikstofregels. Dit leidt tot hogere kosten voor ontwikkelaars en aannemers, evenals economische verliezen door uitstel van bouwprojecten. De totale schade voor de bouwsector werd in 2020 geschat op miljarden euro’s (Lagewaard).
Stal Aanpassing: Vanaf 1 juli 2024 moeten veehouders in Brabant hun stallen aanpassen om te voldoen aan de strengere stikstofemissieregels. Deze maatregel is bedoeld om de uitstoot van stank, stof en ammoniak te verminderen en de natuur te beschermen. Boeren die niet op tijd een vergunning hebben aangevraagd, kunnen een bezoek verwachten om te kijken hoe zij hun uitstoot kunnen verminderen, bijvoorbeeld door minder dieren te houden (NL Times).
Dan hebben we hieronder nog een aantal risico’s van de stikstofcrisis voor je uiteen gezet:
Veel bedrijven, vooral in de bouw en transport, zien hun toekomstplannen in de knel komen door stikstofrestricties. Ondernemers maken zich zorgen over het voortzetten van hun bedrijfsactiviteiten, wat leidt tot slapeloze nachten en onzekerheid.
De stikstofcrisis heeft al voor meer dan een miljard euro schade (NL Times) gezorgd. Dit raakt niet alleen individuele bedrijven maar de gehele economie, aangezien belangrijke sectoren zoals de bouw en industrie zwaar getroffen worden.
Bouwbedrijven hebben een voorspelbaar verdienmodel: ze moeten bouwen om ervoor te zorgen dat er geld binnenkomt. In de huidige situatie is dat niet mogelijk, waardoor inkomsten teruglopen.
De toekomst van het stikstofprobleem in Brabant en Nederland vraagt om een echte oplossing om de impasse te doorbreken. Maar die oplossing vraagt wel nieuw beleid dat bijdraagt aan de vermindering van de stikstofuitstoot, maar ondertussen de economie niet onnodig op slot zet.
Daarnaast blijft de bereidheid van zowel de overheid als boeren om samen te werken aan duurzame oplossingen een heel belangrijk aspect. Beide partijen zijn hoofdrolspeler en moeten met elkaar oplossingen maken. Wil je hier meer over weten? Neem contact op voor een informele bak koffie, dan bekijken we wat VNO-NCW Brabant Zeeland voor jouw bedrijf kan betekenen.
Ik wil kennismakenMomenteel bevinden we ons in een impasse, maar die is zeker te doorbreken. Daar schreven we in een eerder stadium al over en hieronder hebben beknopt een aantal actiepunten uitgewerkt.
Heb je nog vragen of wil je meer weten over hoe je als ondernemer om kunt gaan met de stikstofproblematiek? Jan staat klaar om je te helpen met al je vragen en hij kan je informeren over de laatste ontwikkelingen en maatregelen.
Klik hier om een afspraak te maken of stuur een e-mail naar mourik@vnoncwbrabantzeeland.nl.
Samen werken aan een duurzame en succesvolle toekomst voor duizenden Brabantse bedrijven, daar staan wij voor.